Pátek, 16 Duben 2021 00:00

Hideki Matsuyama díky svému historickému triumfu na Masters získal vedle zeleného saka a členství v prestižním klubu Agusta National ještě prémii ve výši 2,07 milionu dolarů. Pravdou, že po odečtení různých daní a dalších poplatků z ní zmizí téměř polovina, ale 29letý Japonec nemusí smutnit. To proto, že vítězství na Masters mu nejspíš do budoucna může přinést příjmy z reklamních smluv až ve výši kolem 600 milionů dolarů.

Ale nejprve k turnajovým prize money. Matsuyama si jako vítěz ukrojil největší část z celkové dotace 11,5 milionu dolarů – částku 2,07 milionu. Tuto částku si ale určitě neodveze. Matsuyama údajně žije na Floridě, ale jeho odměna podléhá daňovým zákonům – federálním i státu Georgia. Záleží ale také na tom, kolik dní v roce Matsuyama stráví v USA.
Zjednodušeně řečeno, Matsuyama nejspíš zaplatí nejvyšší federální daň 37% a nejvyšší státu Georgia 5,375%. Po zdanění tak Japonci zůstane 1,19 milionu. Ale to je pořád jen odhad, protože se do částky započtou i odměna caddiemu, cestovní výdaje, poplatky agentům, ...

Je to sice bolestivé, ale propadat chmurám kvůli tomu Matsuyama rozhodně nemusí. To proto, že podle odborníků, si 29letý Japonec může v příštích letech každoročně přijít na přibližně 20 milionů dolarů především z reklamních příjmů a během svého života by si mohl přijít na částku zhruba 600 milionů dolarů.

„Pokud v jeho případě nedojde k závažnému zranění nebo nějakému skandálu, které by ukončily jeho kariéru, řekl bych, že výhra na Masters má pro Matsuyamu hodnotu zhruba 600 milionů dolarů," prohlásil Bob Dorfman z Baker Street Advertising pro portál Sportivo, který se zabývá sportovním byznysem. „Ve své zemi, která golfu hodně fandí, se stane ikonou," dodal. Triumf na Masters podle Dorfmana, který je odborníkem na sportovní marketing, může reálně přinést japonskému golfistovi ročně příjmy kolem 20 milionů dolarů

A překážkou podle odborníků není ani jazyková bariéra, konkrétně Matsuyamova špatná angličtina. „V Japonsku bude o Matsuyamu enormní zájem. Země má dlouho historii v reklamní podpoře nejen sportovců, ale třeba i hollywoodských hvězd," přidal svůjpohled Bill Sanders, který se staral například o marketing čínské basketbalové hvězdy Yao Ming.

Matsuyama, který má na kontě už šest vítězství na PGA Tour, si od okamžiku, kdy v roce 2013 přestoupil na profesionální golfovou scénu, vydělal na turnajových odměnách už 33,3 milionu dolarů.

Připravil: Alois Žatkuliak
Ilustrační foto: IngImage