Neděle, 30 Květen 2021 00:00

Sourozenci Tomáš a Jakub Milatovi se jednoho dne rozhodli, že si založí vlastní firmu. Sami tehdy netušili, jak moc tento krok změní jejich život. Jejich podnik Golf Brothers, který sídlí v Ropici, má roční obrat v řádech desítek milionů korun a na nedostatek práce si rozhodně nemohou stěžovat ani nyní v dobách koronaviru. „Někdy se s bráchou na věcech shodneme. Někdy chceme stejný výsledek, ale každý jiným způsobem, jinou cestou. Oba víme, že chceme pro firmu a rozvoj jen to nejlepší," uvádí Tomáš Milata (na fotografii) v následujícím rozhovoru.

Je to už déle než rok, co ve světě řádí koronavirus. Jak moc vás pandemie postihla?

Pokud to hodnotím až nyní po roce, tak nám prodejcům golfového vybavení nakonec spíše žene vítr do plachet. Lidé mají zájem o pobyt na čerstvém vzduchu, chtějí sportovat, a přitom se držet v malých skupinkách. A v tomto je golf, podobně jako cyklistika nebo turistika, vlastně ideální.

Hodně podniků pandemie dohnala a musely zavřít. Bylo pro vás těžké toto období přečkat?

V prvních dnech omezení března loňského roku to byl šok a dva nebo tři dny jsem moc nespal. Zavření obchodu je jedna věc, ale byla zavřená i golfová hřiště. Jediná otázka, co mi vrtala hlavou, byla – jak dlouho to potrvá. Po dvou až třech dnech mi došlo, že tento lockdown nedává smysl, že dříve než my bude krachovat 80 procent jiných oborů. To si společnost nemůže dovolit.

V létě se život vrátil do normálu, velký zájem byl i o golf, jenže od podzimu je situace zase vážná. Jak ji zvládáte?

Protože prodáváme vybavení na golf, a ne na lyže, tak jsme v pohodě a vlastně nám to sezonně vychází. Navíc kromě kamenné prodejny, která musí být nyní zavřená, si dlouhodobě zakládáme na online prodeji, který nás i v této době zaměstnává naplno.

Lidé přicházejí o zaměstnání, sportovat se moc nemůže. Mají i v těchto dobách zákazníci zájem o sport a golfové vybavení?

Ano. Je to často poslední varianta, co normálního lze dělat. Nemůžete za kulturou ani na pivo. Spousta lidí nemohla cestovat. Velké skupině golfistů příjmy neklesly a z druhé strany zmizely některé možnosti utrácet. Mnoho zákazníků se tak rozhodlo, že si udělají radost například investicí do nového elektrického vozíku namísto dovolené.

Pandemie hodně věcí vzala, podniky se však musely přizpůsobit a vymýšlet nové cesty, jak se dostat k zákazníkům. Otevřela i vám nějaké nové možnosti?

V online prostředí se hodně pohybujeme od našich samotných začátků v roce 2005. V období prvního lockdownu jsme zkoušeli například livestream prodej – živé vysílání z prodejny. Lidé mohli psát dotazy nebo živě zavolat a sledovat odpovědi našeho specialisty live z prodejny na Facebooku. Velký zájem ze strany zákazníků nebyl, ale bylo to originální zpestření.

Důležité jsou nyní také komunikační kanály a sociální sítě. Jdete také touto cestou?

Samozřejmě. Sice na to nejsme školení profíci, ale aktuální příspěvky tvoříme spontánně. Snažíme se lidi informovat a také bavit. Je důležité, aby věděli, že se na nás mohou obrátit s libovolnou otázkou.

Jaké zboží se vůbec v dnešní době nejlépe prodává? O co lidé mají největší zájem?

Největší meziroční nárůst u nás měla kategorie elektrických vozíků. V kategorii doplňků pak raketový nárůst v době lockdownů zaznamenaly pomůcky pro trénink z domu, které byly dlouhou dobu vyprodané a nedostupné, tedy patovací koberce, odpalovací stany a záchytné sítě nebo domácí golfové simulátory. Některé jsou vyprodané ještě dříve, než nám dorazí na sklad.

Změnilo se za poslední rok nějakým výrazným způsobem chování zákazníků?

V tomto směru velkou změnu nevidím. Je to jako radost v hračkářství pro dospělé. Tak se dá zachytit nejčastější pocit zákazníků, kteří si odnáší nějakou novou součást výbavy.

Zima ustupuje, blíží se nová sezona. Jaké novinky a produkty podle vás letos půjdou nejvíc na odbyt?

Stabilně roste prodej spotřebních věcí – tedy rukavice, míčky, bagy. Vyprodané na měsíce dopředu jsou domácí simulátory skytrak. Důležité je mít nyní dostatek zboží. Loňský rok způsobil anomálii, kdy výrobci vybavení v březnu snižovali objem výroby holí či vozíků. V průběhu roku však nakonec poptávka po golfu na celém světě vzrostla o desítky procent. Chyběly komponenty pro sestavování holí a na objednávky holí na míru jsme čekali i měsíce. Sklady zboží, nejen naše, ale také distributorů po celé Evropě i ve světě, se značně vyprázdnily. Nyní ve snaze vše doplnit a dohnat raketově vystřelily ceny za kontejnerovou přepravu z Asie, kde se většina komponent, bagů a vozíků vyrábí, což distributorům a nám v důsledku tlačí cenu vzhůru.

Chystáte i vy nějaké novinky, od kterých si hodně slibujete?

Hlavní novinkou je v naší prodejně v Ropici zbrusu nová technologie pro fitting. Pořídili jsme Uneekor EYEXO, stropní snímač, který umožní pokročilou a velmi přesnou analýzu jak letu míčků, tak dráhy hole v impaktu. Každý zákazník tak je schopný lépe pochopit svůj švih a vidí rozdíly mezi jednotlivými zkoušenými variantami holí. Je vidět, jaký má například volba šaftu velký vliv na rotaci, výšku letu a celkovou vzdálenost rány. Také pravidelně aktualizujeme náš e-shop a přidáváme nové funkce filtrování, preference vyřízení, možnosti zpětného kontaktu konzultace nákupu a připravujeme také další funkcionality, aby ještě vzrostla kvalita zákaznického zážitku a spokojenost s nákupy.

Vaším oborem nehýbe jen koronavirus, ale také brexit. Zavařil vám hodně? Co všechno má na svědomí?

V posledním měsíci stovky telefonů a e-mailů ohledně zpožděných dodávek, které uvízly v přepravě i déle než měsíc. Věřím, že tento problém je jen dočasným. Nyní se již začínají balíky z Velké Británie doručovat standardně. Například zásilku pěti simulátorů, které měly dorazit v prosinci, náš dodavatel ve Velké Británii obdržel se zpožděním. Odeslal je 28. 12. a dnes, tedy 23. 2., jsou stále zaseknuté v přepravě právě vinou koronaviru a brexitu zároveň. A to již byly všechny rezervované pro zákazníky.

Věříte, že se tento problém do budoucna změní, nebo je to stálá hrozba?

Bylo to dočasné, kdy dodavatelé ani přepravci do konce prosince netušili, k jaké dohodě dojde a jak bude přeprava administrativně fungovat. Za ty dva měsíce se již věci systematizovaly a největší zpoždění mají zásilky odeslané začátkem ledna z Velké Británie do Evropské unie. Teď už se ale situace stabilizuje. Ale je tady ještě jedna věc.

Jaká?

Je taky spousta golfistů z kontinentu, kteří byli zvyklí zboží nakupovat v britských e-shopech. Nyní po brexitu mají situaci složitější. V Británii si sice zboží objednají bez DPH, to jim však bude doměřeno v České republice, navíc ještě zaplatí celní řízení. A velmi složité budou taky vratky do Velké Británie. Proto je pro nás brexit spíše další příležitostí udržet golfisty, ať nakupují u nás na domácím trhu.

Kromě golfové výbavy nabízíte zákazníkům i různé služby. O co je největší zájem?

Kromě našeho fitting centra v Ropici, kde můžete otestovat a zkusit většinu vybavení světových značek, jsou velmi oblíbené venkovní fitting dny. Servis golfových holí je v sezoně také velmi vytížený. Máme tým skvělých lidí, na které je spoleh. Děláme práci srdcem zapálených golfistů a zákazníci se k nám rádi vrací. To táhne celý obchod vpřed.

Sídlíte v Ropici, v Beskydech, kde je okolo vás řada kvalitních hřišť. Vnímáte to jako velkou výhodu?

Pro naprostou většinu zákazníků jsme „na konci světa" a vlastně nechápou, jak můžeme v této lokalitě tak dobře fungovat s takovou šíří sortimentu. Nejsme však jen prodejna, ale přes e-shop zasíláme zboží také do Polska a německy mluvících zemí. To nám dává sílu, za kterou lidé rádi pár kilometrů dorazí. Do naší prodejny jezdí pravidelně lidé od Olomouce i z Brna. Z druhé strany pak až od Popradu nebo třeba Poláci po cestě z Varšavy do Vídně. Spádová oblast je tak velmi široká. Dodnes si pamatuju, jak před naší prodejnou zastavil minibus plný amerických důchodkyň, které jely z Budapešti do Krakowa a byly v úžasu, že „They really have a golf shop here in Eastern Europe".

Cítíte, že zájem o golf v Beskydech v posledních letech roste?

Postupnými krůčky. Pro spoustu Pražáků jsme již v Asii, ale přesto výlet k nám do Beskyd na čtyři až sedm dní za golfem můžu jen doporučit. Snad všichni, kteří váží cestu po D1, si Ropici, Čeladnou, Ostravici nebo Šilheřovice, do toho hory a wellness s večerním laděním formy užijí a budou se rádi vracet.

A co vy a golf? Jak často se mu věnujete?

Za rok odehraji okolo padesáti turnajů, do toho nějaké hry s přáteli. Od dubna do září jsem buď na hřišti, nebo v práci. Golf hraji už od svých osmi let. Hřiště nám začali stavět kousek za domem a v dětství jsem přes různé brigády na hřišti, od kopání bankrů, sbírání míčů a marshallování přešel až k prodeji vybavení. Když si člověk golf zamiluje, je to na celý život. A já mám to štěstí, že mě má vášeň dnes i živí.

Firmu vedete společně s bratrem. Kdy vás napadlo firmu založit a jak dlouho už funguje?

Když mi bylo 18 let, to se psal rok 2005, Česká republika vstoupila do Evropské unie a já jsem jako marshall denně radil lidem s jejich golfovými dotazy. Často se také ptali, kde si pořídit výbavu. Byl jsem na střední škole, obchodní akademii, našel jsem dodavatele, zašel pro živnostenský list a ve volném čase psal články, takové golfové fórum. Bratr mi naprogramoval první webové stránky a věci se daly pomalu do pohybu. V únoru roku 2007 jsme založili s.r.o. a nyní jsme tak oslavili už 14. narozeniny.

V Česku golf dlouho nebyl v popředí zájmu. Bylo o to těžší firmu vybudovat a udržet ji na trhu?

Toho jsme právě využili. Byla to doba, kdy ještě nebyla silná konkurence. My jsme tak mohli postupnými pomalými krůčky vyrůst z ničeho. Základní kapitál byly tři studentské úvěry – deset, patnáct a dvacet tisíc korun. V roce 2006 jsme utržili přes jeden milion korun, což byla pro nás s bráchou ta nejlepší brigáda. Vloni činil obrat již přes 60 milionů korun. Zaměstnáváme dvanáct lidí a zasíláme nejen do České republiky, ale i do všech sousedních zemí.

Jste s bratrem vždy za jedno, nebo se často dohadujete, jakým směrem se vydáte?

Někdy se s bráchou na věcech shodneme. Někdy chceme stejný výsledek, ale každý jiným způsobem, jinou cestou. Oba víme, že chceme pro firmu a rozvoj jen to nejlepší a vzájemná konfrontace nás v konečném důsledku vždy přivede k tomu správnému řešení.

Situace ve světě stále není ideální, ale kdybyste to měl odhadnout – jaká podle vás bude letošní sezona?

Jsem optimista a věřím, že i když to tak nevypadá, tak zdravý rozum jednou musí zvítězit. Držím palce hlavně všem, které krize opravdu zasáhla a způsobila jim velké ztráty. My, pokud můžeme chodit na golf, jsme šťastní lidé a měli bychom si toho vážit. Věřím, že hrát golf bude umožněno a že bude i v letošním roce pokračovat hlad po aktivitách na čerstvém vzduchu, a tedy i golfu. Moc to však nepřeje komerčním turnajům. S tím musí bojovat především resorty, aby byly schopny zalepit díry v rozpočtech po zrušených akcích, které zřejmě budou i v sezoně 2021 v menší míře než před koronavirem. Všem tedy přeji jen to nejlepší a na všem zlém se snažím najít alespoň něco dobrého. Budu rád, když krásy golfu a klid při hře pozná co nejvíce lidí, když se po opadnutí pandemie následky zasažených rychle zahojí.

Za rozhovor děkuje Petr Sobol
Foto: Archiv Tomáše Milaty
Převzato z časopisu GOLF 3-4/2021

Golf-Brothers-Team-650