
Stávající prezident Vratislav Janda a, dá se říct, jeho vyzyvatel Petr Uhlík jsou jedinými dvěma ohlášenými kandidáty na nového prezidenta České golfové federace. O tom, kdo se jím stane, rozhodne volební konference ČGF v závěru března. V posledním čísle loňského roku jsme vám v časopise Golf nabídli rozhovor s Petrem Uhlíkem, v tomto aktuálním pro změnu s Vratislavem Jandou a jeho týmem. A také jsme oběma položili pět stejných otázek. Jaké byly jejich odpovědi?
Otázky pro kandidáty na prezidenta ČGF
1. Proč byste se právě vy měl stát prezidentem ČGF?
2. Co se podle vás musí v českém golfu zásadně změnit?
3. Co naopak měnit nebudete a budete na tom dál stavět?
4. Máte recept, jak dát dohromady a sjednotit všechny subjekty působící v českém golfu, tedy ČGF, PGAC a majitele golfových hřišť a klubů?
5. Jak a čím přiblížíte golf ještě více veřejnosti?
VRATISLAV JANDA
1. Nejde jen o mě, ale o celý tým, který stojí za mnou. Věříme, že silný tým je základem úspěchu, a náš tým je připraven změnit a modernizovat český golf. Za období mého mandátu se podařilo posunout český golf kupředu – ať už jde o zlepšení komunikace s evropskými institucemi, zařazení golfu mezi prioritizované sporty nebo zajištění financování významných mezinárodních turnajů. Jde o práci, která není vidět, ale o to více je nutná a důležitá. Jsem jen jedním z článků tohoto týmu a naše společná energie a odhodlání je to, co může ČGF vést k dalším úspěchům.
2. Jako tým sdílíme vizi modernizace a otevřenosti. Musíme změnit způsob, jakým federace komunikuje s kluby, hráči a partnery – chceme být přístupní, transparentní a akční. Zaměříme se na zapojení více lidí do golfu, lepší marketing a propagaci sportu. Zároveň budeme společně pracovat na reformách vnitřních procesů, aby federace fungovala efektivněji a pružněji. Náš tým ví, že český golf má obrovský potenciál a jsme připraveni ho společně rozvíjet.
3. Stavíme na výsledcích, kterých se dosáhlo, a na projektech, které nás posouvají kupředu. Zařazení golfu mezi prioritní sporty nebo úspěšná spolupráce s evropskými institucemi jsou jen některé z příkladů toho, co jsme již společně zvládli. Nechceme měnit základní hodnoty – podporu mládežnického a vrcholového golfu, spolupráci s kluby a hřišti a důraz na udržitelnost. Naopak na těchto pilířích chceme stavět dál. Věříme, že společně můžeme český golf nejen udržet na vysoké úrovni, ale ještě ho posunout.
4. Ano, týmová spolupráce je naším klíčem k úspěchu. Chceme vytvořit platformu, která umožní otevřený dialog mezi všemi subjekty. Naše zkušenosti nám ukazují, že společné cíle, jako je podpora hráčů, organizace turnajů nebo udržitelnost golfových hřišť, dokážou sjednotit všechny aktéry. Každý člen našeho týmu má zkušenosti a kontakty, které využijeme k vytvoření silné golfové komunity. Společně s kluby, profesionály a majiteli hřišť budeme hledat řešení, která budou ku prospěchu všech. Inspiraci hledáme v úspěšných modelech, jako je například finský přístup k řízení sportovních organizací.
5. Jako tým víme, že golf musí být prezentován jako sport pro každého – zdravý, přístupný a zábavný. Naším cílem je společně rozšířit povědomí o golfu ve školách, zdravotnických zařízeních a zejména v negolfových médiích. Využijeme moderní marketingové nástroje a vytvoříme programy pro rodiny, které usnadní začátky s golfem. Společnými silami budeme bourat předsudky a ukazovat, že golf není elitářský sport, ale skvělá volba pro všechny generace. Celý tým bude stát za tímto posunem a každý z nás přispěje svou částí k dosažení tohoto cíle.
PETR UHLÍK
1. Reprezentuji odlišný názor na vedení federace, podložený rozsáhlými zkušenostmi v oboru. Jak jsem poznamenal na jednom z předvolebních setkání – jediné, co ve svém golfovém CV nemám, je fakt, že jsem dosud neseděl na sekačce, ale i to se dá snadno dohnat. Po většinu současné éry měla ČGF vždy ve svém čele někoho, kdo má za sebou dlouhodobou podstatnou aktivitu v oboru, kdo si tady něco – lidově řečeno – „odpracoval". Nevěřím na zázraky a také na žádném z předvolebních setkání nepředkládám nějaká rychlá řešení, neslibuji nemožné. Myslím, že by to ani voliči neměli požadovat, a pokud s tím někdo přichází, měli by být opatrní. Nežijeme v jednoduché době a zároveň hledáme řešení pro subjekty, které pracují ve výrazně odlišných podmínkách a mají různé možnosti. Sjednotit je s plným pochopením právě těchto odlišností, pomoci jim nejen přežívat, ale dále se rozvíjet, vyžaduje znalost prostředí. Tu si nemůžete koupit, tu přes noc nezískáte...
2. Klíčem je mnohem aktivnější přístup k marketingu a zviditelnění golfu. Mým cílem je vytvoření stálého mediálního a marketingového oddělení v rámci federace, jehož dlouhodobým úkolem bude navázání kontaktů s médii a důstojná prezentace golfového sportu v komunikaci s negolfovou veřejnosti. Jde nám o nárůst počtu hráčů na všech úrovních, zviditelnění aktuálních úspěchů a také odstranění úporně se držící nálepky drahého „nesportu" pro prominenty. Nejen zde prostředky investovat, ale vytvářet obraz a pozici českého golfu, které umožní i navázání zajímavých obchodních vztahů, podpis sponzorských smluv, celkově lepší provázání sportovního svazu s bonitními subjekty. Zviditelnit a nabídnout produkt – například extraliga, jako nejvyšší soutěž v českém golfovém prostředí, si zaslouží medializaci, pozornost a partnery. Stejně tak další aktivity, ale alfou a omegou je jejich viditelnost a s tím i stoupající prestiž.
3. Dal jsem jasně najevo už na podzimní konferenci, že chci nadále spolupracovat s podstatnou částí současného výboru ČGF. Po sedmi letech v čele kontrolní komise vím, co od těchto lidí mohu čekat, znám jejich kvality a viděl jsem jejich práci. Nemám nejmenší důvod nevěřit tomu, že staronová sestava bude schopna kompetentně zvládnout všechny úkoly, které před námi stojí. Mám jejich podporu a věřím v týmovou souhru. Zásadní je trvalá orientace na výkonnostní golf, který je výkladní skříní svazu a bez jeho úspěchů lze sotva obhájit svou pozici. V současné době úspěchy máme, ale nesmíme usnout na vavřínech.
4. Žádný jednoduchý a zaručený recept neexistuje. Cestou je především pochopení, co jednotlivé subjekty chtějí, jaké mají cíle a zájmy, ale také realistický odhad toho, jaké mají možnosti. Jde o obnovení vzájemné důvěry. Hledání kompromisu neznamená, že bychom měli kývnout na cokoli, ale musíme vědět, že ten nejobecnější cíl je společný – dobro českého golfu. S tímto vědomím je nalezení společného jazyka mnohem jednodušší, respektive by mu nemělo nic zásadního bránit. První kroky jsem už učinil. Dosáhl jsem předběžné dohody o své podpoře s nově zvoleným vedením AGH, které jasně deklarovalo, že nemá někdejší „politické" ambice, jimiž byla zatížena předchozí reprezentace. Chce vytvořit oborovou organizací, která usnadní komunikaci a profit sdružených subjektů. Jednal jsem s prezidentem české PGA a zaznamenal jsem jednoznačnou shodu ve vidění současné situace i cesty do budoucna. Tady se jedná o pokračování již nastoupené cesty, předmětem debaty je tréninkový systém, který vyžaduje maximální pozornost.
5. Je poněkud bizarní, že ve sportovním zpravodajství v centrálních mediích zaznamenáme zprávu, že náš zástupce v některém z minoritních sportů obsadil kdesi čtyřicátou příčku, ale pokud český golfista či golfistka hrají a vyhrávají na podstatné golfové akci, tak se o tom prakticky nemáte šanci dozvědět mimo golfově zaměřená média. Mám připravený televizní pořad, který by měl golf pravidelně propagovat a který bude moci federace operativně použít ke svým účelům. Vznikl pilotní díl, byl schválen výborem ČGF a od jara je zajištěna jeho výroba. Podstatné je například najít bílá místa na mapě Česka a začít komunikovat s místními samosprávami, aby vznikala jednoduchá, řekli bychom „elementární" centra, kde je možno si náš sport osahat. Je nutné komunikovat všemi způsoby přínos, jaký může mít golf pro kvalitu života, což jsou skutečnosti ověřené hodnověrnými průzkumy. Měli bychom si více uvědomovat, že golf představuje cosi mimořádně hodnotného a je třeba to sdělit všem, jichž se to týká...
Připravil: Alois Žatkuliak
Foto: archiv Vratislava Jandy a Petra Uhlíka
Převzato z časopisu GOLF 1-2/2024